Akcieatrhy  >  
Advertisement

Zpět
Vytvořeno dne: 08.01.2015

Čína ovládne světový trh s vysokorychlostní železnicí



Stavba americké transkontinentální železnice stála v šedesátých letech devatenáctého století 136 miliónů a měřila 1800 mil. Vedla přes nejrůznějším terénem od pouští přes hory a nebyla by tak rychle vybudována bez účasti čínských imigrantů z Kalifornie. Desetitisíce čínských dělníků pracovalo nepřetržitě v 12 hodinových směnách, šest dní v týdnu, za mizernou mzdu a bez ubytování. Získali si pověst neúnavných a houževnatých pracovníků, protože jen málo z nich onemocnělo, případně zemřelo při práci. Bylo to hlavně v důsledku převařování vody k pití a pasterizací potravy. 
 
V roce 1860 zaměstnávala Central Pacific Railroad přes 12 tisíc čínských dělníků. To bylo víc jak 90 % celkového počtu.
 
Nyní o jeden a půl století později se Čína hodlá vrátit do podnikání v železnicích Tentokrát však jako stavitel vysokorychlostních tratí a exportér technologií hromadné přepravy. Čína má bohaté zkušenosti a dobrou pověst k tomu, aby dosáhla svého cíle. Ke konci minulého roku dosáhla délka vysokorychlostní železnice délky 10000 km a dalších 12000 km je ve výstavbě. Zpráva UBS uvádí, že „Čína do konce roku 2015 bude mít největší vysokorychlostní síť železnic na světě v délce vyšší než 20000 km.“

 
Graf: Většina čínských měst bude propojena vysokorychlostní železnicí do pěti let. 
(procento měst spojených vysokorychlostní železnicí)
 
Od železničního neštěstí v roce 2011 se mnohé změnilo. Tou dobou byly před Čínou v délce vysokorychlostní železnice na obyvatele země, jako je Austrálie, Rusko, a Čína byla na pátém místě. Země začínala s novými projekty a postupně rozšiřovala výstavbu. V srpnu 2013 začaly prosakovat zprávy, že došlo k masivnímu nárůstu výstavby městských podzemních drah. Délka tratí se měla během dvou let prodloužit o 40 % a do roku 2020 ztrojnásobit. Došlo také na renezanci železniční dopravy. Čínská vláda koncem minulého roku prohlásila, že bude nabízet výstavbu vysokorychlostní železnice všude ve světě a výstavba se bude zrychlovat.
 
Čínské námluvy
 
Během posledních několika měsíců se stal čínský premiér Li Keqiang hlavním národním prodejcem toho, co nazývá „Nová hedvábná stezka“. Nekonečně dlouhá vysokorychlostní síť železnic spojující celý svět. Tento plán by se mohl stát nejziskovějším čínským vývozním artiklem a důležitým kulturním příspěvkem celému světu. Rychlá, efektivní a spolehlivá vysokorychlostní železnice. 
 
A to právě mnoho zemí světa velmi potřebuje.
 
V mnoha zemích, včetně USA je železniční doprava zastaralá a v útlumu. Před pěti lety Ministerstvo dopravy USA konstatovalo, že „více jak jedna třetina železnic je ve špatném stavu, nebo na hranici své životnosti.“ Neuvěřitelných 92 % železničních tratí má stále ještě dřevěné pražce a stáří tratí kolísá mezi 15 až 100 roky. Několik tratí, jako například ta mezi Los Angeles a Las Vegas není pravidelně udržováno. 
 
V Indii, kde tisíce obyvatel závisí na možnosti hromadné dopravy, se železnice dlouhodobě potýkají s požáry lokomotiv a vagónů v důsledku stáří a špatné údržby elektrických rozvodů. V minulém měsíci podepsala státem vlastněná společnost India Railways smlouvu s Čínou o výstavbě a rekonstrukci 1600 km dlouhé tratě mezi Dilí a městem Chennai ležícím na jižním pobřeží. Velikost kontraktu je 33 miliard USD. 

 
V listopadu podepsala společnost China Railway Construction Corp. (CRCC) kontrakt s Nigérií ve výši 12 miliard USD na výstavbu 1400 km dlouhé tratě z Lagosu do druhého nejlidnatějšího města Calabar. Ve snaze rozbít pověst, že čínské firmy vždy provádějí práce výlučně svými pracovníky se CRCC se zavázala „najmout několik tisíc pracovníků z Nigérie“. 
 

 
Čína na startovní čáře, připravená přinést světu vysokorychlostní železnici.
 
Ale Čína má mnohem ambicióznější plány. Na stole je projekt za 230 miliard USD na propojení Pekingu s Moskvou, který by měl z větší části nahradit 100 let starou Transsibiřskou magistrálu. Cestovní čas by se ze současných šesti dnů jízdy měl zkrátit na pouhé dva dny. Celková vzdálenost 7000 km je víc jak třikrát delší než trať spojující Peking a Kanton. Po oznámení tohoto plánu akcie CRCC vylétly o 16 % a poprvé překonaly svojí výkonností Hang Seng Hang Seng Composite Index.
 
Graf: Čínská Railway Construction Corporation (CRCC) po oznámení smlouvy na stavbu trati Peking- Moskva, překonala svojí výkonností index Hang Seng Composite.
 
Stejně významné jako vybudování tohoto projektu se ukazuje symbolické posilování vztahů mezi Pekingem a Moskvou. Rusko již podepsalo s Čínou multimiliardovou zakázku na dodávky zemního plynu a ropy a poslalo tak jasný vzkaz evropskému trhu.
 
V každém případě se Čína snaží jen nabízet ostatním to, co dělá doma. Během pouhých deseti let vybudovala Čína masivní železniční síť, která propojila všechny kouty země a umožnila tak spojení jak mezi městy, tak mezi venkovskými oblastmi. Moderní železnice poskytuje ekonomice energii, úsporu času a umožňuje rozvoj výstavby. 

Graf: Města v síti vysokorychlostní železnice (předpokládaný počet přepravených osob v roce 2020)
 
Bude třeba neuvěřitelné množství zdrojů
 
Stejně působivé jako samotná stavby tratě Peking – Moskva bude kromě nárůstu potřeby pracovní síly, také potřeba hutních a surových materiálů.
 
Na následující mapě je modře vyznačeny státy, které již podepsaly, nebo zatím jen vyjednávají o čínských projektech. UBS uvádí, že 64 nových projektů bylo podepsáno v roce 2014. V říjnu a listopadu došlo k prudkému nárůstu podepsaných kontraktů.
 
Graf: Státy, které již podepsaly kontrakty, nebo vyjednávají s Čínou o výstavbě železniční infrastruktury
 
Některé schválené projekty stojí za zmínku. Minulý březen podepsaly společnosti CNR Dalian Locomotive a Rolling Stock Company kontrakt za 17,6 milionů dolarů s Etiopií na nákup 41 moderních tramvají. Ve stejné době objednala Jižní Afrika u CNR 232 dieselových lokomotiv za 930 miliónů USD. V červnu se domluvily Čína, Peru a Brazílie na spolupráci při rekonstrukci železnice, která spojuje peruánské pacifické pobřeží a brazilské atlantické pobřeží. V říjnu Ministerstvo dopravy v Masachusetts podepsalo s CNR kontrakt za 567 miliónů USD na dodávku 284 vozů pro bostonské metro.
 
Všechny tyto projekty budou vyžadovat astronomické množství surových materiálů včetně oceli, karbonového vlákna, čistého hliníků, mědi a betonu. Investoři by se tedy mohli poohlédnout po vhodných ETF
 
Co se týká betonu, překvapil by vás údaj, že Čína v posledních třech letech vyrobila víc betonu, než USA za celé dvacáté století? „Kde roste spotřeba cementu, tam existuje růst,“ píše Business Insider. „Ještě nikde na světě nedošlo k takovému nárůstu spotřeby cementu, jako v Číně.“
 
Zvýraznění v uvedené mapce by si zasloužila i Kalifornie. V příštím roce začne kalifornská High Speed Railroad Authority vyhodnocovat nabídku na vybudování první vysokorychlostní železnice na území USA. Hodnota kontraktu v současné době činí 566 miliónů USD a měly by se o něj podělit čínské firmy CSR Corporation Limited a China CNR Corporation.
 
Nesmíme zapomenout na Mexiko. Na začátku minulého měsíce vyhrála společnost CSR s nabídkou na dodávku lokomotiv a CRCC bude stavět první vysokorychlostní železnici v Latinské Americe. Půjde o trať mezi Mexico City a Queretaro v délce 200 km a v ceně 4,3 miliardy USD. Nicméně jeden den po podepsání Mexiko od kontraktu odstoupilo „ v důsledku nových zjištění, že jeden z partnerů postavil pro první dámu Mexika dům“, což ohrozilo právní rámec smlouvy.
 
Nicméně, jak můžete vidět na následujícím grafu, i tak zde pořád zůstává mnoho prostoru pro iniciativu čínského premiéra s jeho plánem „nové hedvábné stezky“.
 
Graf: Čínské investice do železniční infrastruktury (vlevo nové stavby, vpravo rekonstrukce)
 
Pro zajímavost přikládáme na konec seznam ETF souvisejích všeobecně s Čínou:

Claymore/AlphaShares China Real Estate ETF (TAO)
Claymore/AlphaShares China Small Cap Index ETF (HAO)
iShares FTSE/Xinhua China 25 Index Fund (FXI)
PowerShares Golden Dragon China Portfolio (PGJ)
ProShares UltraShort FTSE/Xinhua China 25 ETF (FXP)
SPDR S&P China ETF (GXC)
iShares FTSE/Xinhua China 25 ETF (FXC-LSE)
ProShares Trust: Ultra FTSE/Xinhua China 25 ProShares (XPP)
Claymore/AlphaShares China All-Cap ETF (YAO) 
Global X China Consumer ETF (CHIQ)
Global X China Industrial ETF (CHII)
Direxion Daily China Bear 3x Shares (YANG)
Direxion Daily China Bull 3x Shares (YINN)
Claymore China Technology ETF (CQQQ)
Global X NASDAQ China Technology ETF (QQQC)
Global X China Financials ETF (CHIX)
Global X China Energy ETF (CHIE)
EGShares China Infrastructure ETF (CHXX)
Global X China Materials ETF (CHIM)
ProShares Short FTSE/Xinhua China (YXI)
iShares MSCI China Small Cap Index Fund (ECNS)
Market Vectors ChinaAMC A-Share ETF (PEK)
iShares MSCI China Index Fund (MCHI)
First Trust China AlphaDEX Fund (FCA)
RBS China Trendpilot ETN (TCHI)
WisdomTree China Dividend Ex-Financials Fund (CHXF)
KraneShares CSI China Internet ETF (KWEB)
KraneShares CSI China Five Year Plan ETF (KFYP)
db X-trackers Harvest CSI 300 China A-Shares Fund (ASHR)
db X-trackers Harvest MSCI All China Equity Fund (CN)
db X-trackers Harvest CSI 500 China A-Shares Small Cap Fund (ASHS)
Market Vectors ChinaAMC SME-ChiNext ETF (CNXT) 
 
Redakce: www.akcieatrhy.cz
Zdroj: Frank Holmes  
 



Vaše názory

Pro vložení vašeho příspěvku se musíte PŘIHLÁSIT, nebo se prvně musíte zdarma REGISTROVAT






Nejste přihlášen(a)
Přihlásit   Registrovat

Akcieatrhy Premium  Facebook Akciaetrhy.cz

FUTURES

NázevKurzZměna

DNEŠNÍ US MAKRODATA

NázevAktu.Oček.

KURZY MĚN

NázevKurzZměna
Austrálie17.099-0.08%
 Británie28.642-0.47%
 Bulharsko13.154+0.04%
 Čína3.282-0.44%
 Dánsko3.456+0.04%
 EMU EURO25.727+0.04%
 Chorvatsko3.426+0.04%
 Japonsko19.309-0.11%
 Kanada17.401-0.43%
 Maďarsko8.351+0.09%
 Norsko2.735-0.20%
 Polsko6.074-0.01%
 Rusko37.795-0.47%
 Švédsko2.670-0.28%
 Švýcarsko22.297+0.24%
 USA21.720-0.45%
Informace a data obsažená na serveru www.akcieatrhy.cz mají pouze informativní charakter a slouží výhradně pro osobní potřebu jednotlivých uživatelů. V žádném ohledu neslouží jako podnět pro nákup nebo prodej finančních instrumentů. Obchodování s finančními instrumenty je rizikové a může způsobit značné ztráty. Server www.akcieatrhy.cz nezodpovídá za chyby v poskytovaných informacích nebo za jejich zpoždění. Každá osoba užívá webové stránky na vlastní riziko. Provozovatel nezodpovídá za škodu vzniklou v souvislosti s užíváním těchto webových stránek a nezaručuje jejich bezchybné fungování. Kompletní pravidla a podmínky pro užívání webových stránek naleznete v podmínkách užívání. Jsou-li na stránkách zmiňovány konkrétní finanční produkty, komodity, akcie, forex či opce, vždy a pouze za účelem studia obchodování na finančních trzích. Vydavatel serveru není zodpovědný za konkrétní rozhodnutí jednotlivých uživatelů.
Více info: Zdroje. Podmínky užívání.