Akcieatrhy  >  
Advertisement

Zpět
Vytvořeno dne: 04.12.2014

Pravda o forexu: Zombie trh je všude kolem nás


 
 
Investiční semináře si bývají podobné jako vejce vejci. Přednášející seznámí publikum s momentálním vývojem, poté vyloží, jak funguje investice, zdůrazní, že ostatní investice jsou buď rizikové, nebo nejsou výnosné, případně obojí a poté vyloží, jaké výhody přináší investování v přednášeném směru. Přednes je pozitivně laděný a účastník si obvykle odnese dojem, že investování je sice mírně rizikové, ale to není nic, co by se nedalo zvládnout a vše je to vyváženo vidinou nadprůměrných, téměř zaručených zisků.
 
Seminář „Pravda o forexu“, pod vedením doc. Ing. Jiřího Kubíčka, se od této obvyklé formy seminářů naprosto lišil. Pokud měl někdo do této doby iluze, že obchodováním na forexu u market makerů dokáže vydělat nějaké peníze, po absolvování tohoto semináře je naprosto ztratí. Nejenom, že nevydělá, ale o všechny investované peníze přijde. A to nejen jednou. Dojem z celé akce se dá shrnout do jediné věty: „Byla to síla!“ Útěchu pro forexové tradery by snad mohly poskytnout jedině tzv. STP brokeři, kteří reprezentují reálný živý trh a vždy tedy směrují obchodní příkazy k poskytovatelům likvidity, tedy k bankám.
 
Davová psychóza, manipulace davu 

První část semináře byla věnována tomu, jaké je psychologické nastavení lidí a jak brokerské firmy využívají davové psychózy k manipulaci davu. 
 
V roce 2002 dostal Daniel Kahneman Nobelovu cenu za ekonomii, protože spolu se svým spolupracovníkem Amosem Tverskym, který měl tu smůlu a udělení se nedožil, zjistili, že 80 % lidí má sklon na trhu prodělávat, 10 % lidí bude na nule a pouze 10 % lidí má vlohy k tomu vydělávat. Vyplývá to ze základního psychologického nastavení lidí. Toto základní psychologické nastavení je příčinou, proč 90 % lidí na forexu prodělává. Forexoví brokeři to samozřejmě vědí a počítají s tím. 
 
Dalším charakteristickým rysem v chování lidí, je davová psychóza. Při přijímání nějakého rozhodnutí jsou lidé nejistí, nevědí, jestli je přijímané rozhodnutí správné, nemají obvykle přesvědčivé množství informací, a proto se často a rádi rozhodují podle toho, jak se rozhodují lidé v jejich okolí. Toto chování, následování davu, vede ke vzniku investičních bublin, tulipánové horečky, zlaté horečky, realitní bubliny, internetové bubliny a ve svém důsledku opět k prodělkům. I s tím forexoví brokeři počítají.
 
Když k tomu přidáme, že obchodování je adrenalinová záležitost s hlubokými emocemi, strachem z prodělku, eufórií ze zisku, nedočkavosti, vzrušení, všemi těmi projevy, které mají charakteristické rysy závislosti, není divu, že nepoučený investor, který se rozhodne poslat do forexu nějaké peníze, o ně velmi rychle přichází.
 
Vezměme si příklad uváděný na semináři.
 
Ze statistického zpracování chování obvyklých forexových investorů se zjistilo, že o svůj celý první účet přichází 80 % investorů do 3 měsíců. Investor pošle například 10 tisíc korun a za 3 měsíce v důsledku vlastního obchodování jsou pryč. To ale není všechno. Ze všech zkrachovalých investorů vloží 80 % z nich opět na investiční účet dvojnásobek první částky. V našem případě tedy 20 tisíc Kč. O ty přijde investor do 6 měsíců. A to ještě není všechno. Ze všech podruhé zkrachovalých investorů vloží 50 % z nich opět na investiční účet trojnásobek až pětinásobek původní částky. V našem případě tedy 50 tisíc Kč. O ty obvykle přijdou do roka.
 
A nyní trocha počtů. Když se vám podaří zblbnout (například na semináři o tom, jak je ten forex úžasný, což pořádá každou chvíli nějaký ten market maker) 100 lidí, kteří vám pošlou průměrně 10 tisíc korun do vaší brokerské společnosti, získáte v první vlně 800 tisíc korun, ve druhé vlně 1 milión 280 tisíc Kč a ve třetí vlně 1 milión 600 tisíc korun. 
 
Bez práce. Ti lidé si to projedou sami. Není to úžasný kšeft?
 
Proč analýza nefunguje?
 
K rozhodnutí o vstoupení do obchodu můžeme využívat fundamentální a technickou analýzu. Fundamentální analýza je tvořena publikovanými ekonomickými údaji, politickou situací, měnovou a fiskální politikou vlád atd. Publikované údaje jsou často protichůdné, občas se stává, že místo toho, aby trh reagoval na pozitivní zprávu růstem, reaguje poklesem, čert aby se v tom vyznal.:-) Fundamentální analýza má vliv na směr trhu v delším časovém horizontu, obvykle 3 až 6 měsíců. To je pro intradenní obchodníky na forexu k ničemu. 
 
Technická analýza je směs nejrůznějších postupů, pomocí kterých se odhaduje budoucí vývoj. Vychází z minulosti a z poznatku, že v trhu existují situace, které se opakují a pokud cena vytvoří nějaký charakteristický tvar, nebo situaci, která zde již byla, můžeme s jistou pravděpodobností očekávat, že se cena zachová stejně. Existuje zde tisíce nejrůznějších indikátorů, které převádějí cenový vývoj na nějakou jinou matematickou funkci, která je názornější pro načasování vstupů a výstupů do obchodu. Problémem je to, že tyto funkce jsou vůči vývoji ceny zpožděné, a když nám nějaký indikátor hodí nákupní signál, rozhodujeme se opožděně a trh se již chová jinak. Například klouzavý průměr má zpoždění rovné polovině svého intervalu, tedy rozhodnutí na základě klouzavého průměru s periodou 20 znamená, že se rozhodujeme o 10 svíček pozadu. 
 
Kromě tohoto systémového omezení nesmíme zapomínat na brokery. Brokeři vědí, že když se na indikátoru MACD protnou čáry, vstupuje do trhu na základě tohoto signálu velké množství obchodníků. Není tedy problém v takovém případě, aby poslali na trh své vlastní peníze do protipohybu a zkasírovali obchodníky, kteří mají úzké stop lossy, nebo to psychicky nevydrží.
 
Brokeři a jejich rozdělení 

Na trhu se nepohybují jen drobní obchodníci. Pokaždé, když vstupujeme do obchodu na základě nějaké geniální myšlenky, kdy je jasné, že to je příležitost, která se vyskytuje jednou za sto let, je s podivem, že existuje někdo, kdo nám prodá to, co chceme. Jak je možné, že obchodník na druhé straně, a ke všemu profesionál, nevidí tu skvělou obchodní příležitost a prodává nám to?
 
Něco tu bude asi špatně. 
 
Broker nemusí být ani moc geniální, protože má naprosto spolehlivý obchodní systém s úspěšností 80 %. Když bude tvořit protistranu našemu obchodování, tak ví, že v 80 % případů do 3 měsíců skončíme v důsledku svého špatného obchodování. Pokud je broker tvůrce trhu, tak se náš prodělek rovná jeho výdělku. Tvůrce trhu, market maker, obchoduje přímo proti nám. 
 
Tvůrci trhu mají další výhodu. Mohou si stanovovat vlastní cenu. Pokud tvůrce trhu vidí, že v dosahu obchodování je umístěno větší množství příkazů stop loss, nedělá mu problém stanovit takovou cenu, která tyto příkazy aktivuje. Obchodníci jsou tak vytřeseni ze svých pozic „momentálním výkyvem“ a trh pak pokračuje původním směrem. Ovšem již bez nás. Tomuto obvyklému chování se říká lov na stop lossy (stop loss hunting).
 
Obvyklá rada proto zní, vyhněte se tvůrcům trhu a používejte ke svému obchodování jen takové brokery, kteří pouze předávají vaše příkazy dál. Poznáte je podle zkratky STP (straight through processing).
 
Ovlivňování účtu 

Postupme v našem uvažování dál. Představme si, že máme brokerskou forexovou firmu. Již víme, že během prvních šesti měsíců můžeme ze 100 klientů získat zhruba 2 miliony Kč. Ty jsou naše v okamžiku, kdy je klient pošle na účet. Pořád, ale zbývá 20 % lidí, kteří se tomuto pravidlu vymykají. Pokud jsou úspěšní, přináší nám ztrátu, protože tvoříme jejich obchodní protistranu. 
 
Jak zařídit, aby na nás nevydělávali? Jak je zahnat zpátky do stáda?
 
Nejprve si musíme takové lidi identifikovat. Jaké mají charakteristiky? Obvykle nejsou v trhu v tu samou dobu, kdy jsou tam všichni ostatní. Obvykle jsou déle v ziskových obchodech, než ve ztrátových. Obvykle riskují jen několik procent svého účtu v jednom obchodě. 
 
Brokerům nedělá problém projet statisticky chování svých klientů a identifikovat tato podezřelá individua. Jakmile jsou identifikováni, může se začít s jejich ovlivňováním. 
 
Například: Úspěšnému klientovi zavolá pověřený pracovník a prohlásí něco ve smyslu. „Obchodujete úžasně. Jste jeden z mála klientů, kterému to tak dobře jde. Jen tak dál.“ Co následuje? Klient se nadme pýchou, jeho money management a risk management vyletí do vzduchu a do příštího obchodu nasype loty v desetinásobném množství. 
 
Pokud se nepovede klienta psychologicky rozhodit, použijeme těžší kalibr. Posadíme proti tomuto klientovi svého zaměstnance, který bude sledovat obchodní chování a bude obchodovat přímo proti němu. Když ani to nepomůže, začneme mu ovlivňovat kotace. Klientovi začneme měnit kotace svíček i směrem dozadu, takže se začne rozhodovat na základě formací, které v minulosti neexistovaly. Když ani to nepomůže, začneme mu poskytovat nové kotace (requote), a zdržujeme vstup do obchodů třeba o 10 vteřin. Co na tom, že obvyklá rychlost vstupu do obchodu na likvidním trhu se pohybuje v řádu milisekund. Když ani to nepomůže, budeme ho náhodně odstřihovat, na různou dobu od poskytování dat. 
 
Všechny tyto manipulační techniky mají za cíl rozhodit úspěšné klienty brokerské společnosti, aby ztratili jistotu svého obchodování, začali se rozhodovat špatně a zisk přešel na stranu brokera.
 
Zombie forex
 
Že je to síla? Že to není možné? Ale je! A to ještě není všechno.
 
Pokud se posuneme ve svých brokerských úvahách ještě dál, tak přece není nutné, aby naši klienti vůbec obchodovali na reálném trhu. Můžeme jim pustit videohru, která se tváří jako trh, má stejné kotace jako trh, zobrazuje obchody jako obvykle, ale hlavní je, že žádné peníze nikam do trhu netečou. Zůstávají na našem, brokerském účtu. Klienti o ně stejně během roka přijdou, tak to je jenom otázka času to vydržet. Ty peníze už jsou stejně naše. 
 
Oproti komoditám, akciím, nebo opcím neexistuje žádné vyrovnání. Neexistuje termín, během kterého reálná investice mění svého majitele. Na forexu existují jenom elektronické účty, a pokud broker peníze nepošle dál, může se svými klienty hrát videohru a pouze čekat, kdy se jeho klienti sami přivedou k bankrotu. Je to velmi pohodlné. Pokud se k tomu nemají, lze použít všechny manipulativní techniky, aby se z úspěšných klientů stali neúspěšní.
 
Odhaduje se, že tento druh zombie forexu, který se odehrává pouze v prostředí brokerské platformy 3,5 krát přesahuje množství reálně obchodovaných peněz na forexu. Jde o penězovod jedním směrem. Z rukou klientů, směrem k brokerovi. Je to obrovský kšeft. Je to lumpárna, která je, podržte se, naprosto legální – s naprostým pochopením ze strany regulátora trhu (centrální banky, komise pro cenné papíry).
 
Jak poznat slušného brokera?

Pokud o nebezpečí víme, můžeme se ho snažit eliminovat. Naprosto zásadní podmínkou pro výběr brokera je, aby nebyl tvůrce trhu. Tvůrce trhu se pozná podle toho, že má dealing desk (DD), ale ani když nemá dealing desk (NDD) není vyhráno. Jedinou účinnou ochranou je broker napojený přímo na forexovou síť (STP). Další charakteristiky, které definují vhodného brokera jsou: páka pod 200, forex na 5 desetinných míst, variabilní spread a žádné drahé reklamy. Když si uvědomíme, kolik stojí reklama na Formuli 1, nebo reklama na dresech fotbalových týmů, a spočítáme si, kolik dolarů získá průměrně slušný broker za jeden zobchodovaný lot (10 dolarů), není složité vypočítat, jak veliké množství obchodů by musel zprostředkovat, aby si mohl takovou drahou reklamu dovolit.
 

Jak správně vybrat forexového brokera

Forexoví brokeři s povolení ČNB 
 
Nejhorší forexoví brokeři podle internetových diskusí


Zombie brokerovi to však nebude dělat problém. Myslíme, že člověk nemusí být génius, aby po přečtení této reportáže nedokázal přesně ukázat na toho kdo je market maker. A co s tím? No, můžete se buď dál nechat okrádat, nebo si založit účet u slušné protistrany.
 
Všechny naše peníze jsou jeho již v okamžiku, kdy mu je pošleme na účet.

Redakce: www.akcieatrhy.cz
 
 



Vaše názory

Pro vložení vašeho příspěvku se musíte PŘIHLÁSIT, nebo se prvně musíte zdarma REGISTROVAT






Nejste přihlášen(a)
Přihlásit   Registrovat

Akcieatrhy Premium  Facebook Akciaetrhy.cz

FUTURES

NázevKurzZměna

DNEŠNÍ US MAKRODATA

NázevAktu.Oček.

KURZY MĚN

NázevKurzZměna
Austrálie16.569+0.35%
 Británie29.095-0.08%
 Bulharsko13.102-0.00%
 Čína3.295-0.22%
 Dánsko3.443-0.06%
 EMU EURO25.625-0.05%
 Chorvatsko3.394-0.20%
 Japonsko19.275+0.13%
 Kanada16.955-0.14%
 Maďarsko8.156-0.08%
 Norsko2.610-0.16%
 Polsko6.078-0.15%
 Rusko36.993+0.23%
 Švédsko2.583-0.21%
 Švýcarsko22.009-0.14%
 USA21.796-0.34%
Informace a data obsažená na serveru www.akcieatrhy.cz mají pouze informativní charakter a slouží výhradně pro osobní potřebu jednotlivých uživatelů. V žádném ohledu neslouží jako podnět pro nákup nebo prodej finančních instrumentů. Obchodování s finančními instrumenty je rizikové a může způsobit značné ztráty. Server www.akcieatrhy.cz nezodpovídá za chyby v poskytovaných informacích nebo za jejich zpoždění. Každá osoba užívá webové stránky na vlastní riziko. Provozovatel nezodpovídá za škodu vzniklou v souvislosti s užíváním těchto webových stránek a nezaručuje jejich bezchybné fungování. Kompletní pravidla a podmínky pro užívání webových stránek naleznete v podmínkách užívání. Jsou-li na stránkách zmiňovány konkrétní finanční produkty, komodity, akcie, forex či opce, vždy a pouze za účelem studia obchodování na finančních trzích. Vydavatel serveru není zodpovědný za konkrétní rozhodnutí jednotlivých uživatelů.
Více info: Zdroje. Podmínky užívání.