Akcieatrhy  >  Akcie  >  Fundamentalni-analyza  >  Proč dává Warren Buffett miliardy na solární energii?
Advertisement

Zpět
Vytvořeno dne: 01.07.2015

Proč dává Warren Buffett miliardy na solární energii?




Počet mílí na akr na rok

Během závěrečných let věku spalovacích motorů začíná být zřejmé, že uspokojit žízeň miliard nových aut nebude jednoduché a ani levné. Jen v Číně se očekává do roku 2030 uvedení do provozu 500 miliónů nových vozů, které budou vytvářet na silnicích nezbytné dopravní kolony. 
 
Ačkoli to může znít přitažené za vlasy, je třeba vzít v úvahu, že v Číně se ročně uvádí do provozu 25 miliónů nových vozů, zatímco v USA 17 miliónů. Čína se stala největším automobilovým trhem v roce 2009 a dosáhnout cíle roku 2030 znamená, že je třeba zvyšovat počet nových vozů do provozu o 4 % ročně. To v příštích 15 letech nemusí být nic závratně složitého.
 
Náklady na provoz elektrického auta jsou značně pod náklady na provoz auta se spalovacím motorem. Průměrná cena elektřiny pro obyvatele v USA je 12 centů na kilowatthodinu, což znamená, že náklady na ujetou míli představují něco okolo 4 centů. V porovnání s tím k ujetí 25 mil potřebujete v průměru jeden galon benzínu v ceně 3 dolary. Cena za ujetí jedné míle tak představuje 12 centů.
 
Uhlí tvoří stále největší podíl ve výrobě elektřiny v USA. Za ním následuje zemní plyn. Pokud však chce vláda snižovat podíl emisí CO2, tak výstavba dalších uhelných elektráren a elektráren na zemní plyn neřeší situaci.
 
Naštěstí výroba energie z obnovitelných zdrojů je stále levnější a levnější a výroba benzínu z neobnovitelných zdrojů může růst a to i navzdory současnému poklesu cen ropy. Cena benzínu v Kalifornii dosahuje v průměru 4 dolary. Za tuto cenu vás stojí ujetí jedné míle v Kalifornii 16 centů, pokud budete řídit SUV, tak vás jedna míle přijde na 30 centů.
 
Výroba energie z obnovitelných zdrojů je sice různě drahá, ale když se zaměříme na současnou smluvní cenu elektřiny ze solárních elektráren, tak kontrakty na odběr po dobu 20 let nyní klesly pod 7 centů na kilowat. Za tuto cenu stojí ujetí jedné míle elektromobilem 2 centy. Cena z vodní elektrárny v Seatlu vás vyjde podobně. Obrovská sluneční elektrárna Austin Energy prodává kontrakt na 20 let za 5 centů. Chtěli jste elektřinu za 5 centů na kilowat? Taky ji máte.
 
Z hlediska biopaliva lze prohlásit, že jeden akr půdy v Iowě vyprodukuje 12500 mil dojezdu ročně při nákladech 10 centů na míli. Průměrná spotřeba v USA je 22 mil za galon benzínu. Nové vozy mají 25 mil za galon. Jeden akr kukuřice vyprodukuje 500 galonů etanolu. To při dojezdu 22 mil za galon znamená 11 tisíc mil ročně, tedy znamenalo by to, kdyby měl etanol stejnou energetickou účinnost jako benzín.
 
Ta je však menší a pro stejný výkon jako galon benzínu potřebujete 1,4 galonu etanolu. Účinnost etanolu je 70 % benzínu. To znamená, že místo 11 tisíc mil na akr dojedete při průměrné účinnosti 22 mil na galon benzínu 7850 mil ročně na etanol.
 
Když však budeme uvažovat dojezd současných nových čínských aut, které dojedou na galon benzínu 35 mil, tak by akr půdy v Iowě znamenal dojezd 12500 mil ročně (17500/1,4). I tak jej to stále asi o dva řády horší výsledek než jeden akr zastavěný solární elektrárnou Warrena Buffetta Agua Caliente v Arizoně. Není divu, že Berkshire Hathaway utrácí za nákupy solárních elektráren. Dalo by se říct, že Warren Buffett nejen vidí světlo na konci tunelu, ale také do něj mohutně investuje.

 

Východ slunce v poušti

Akr pouště v Arizoně, Nevadě a na dalších místech na Zemi vidí na slunce 3000 hodin ročně. To je zhruba 34 procent celkové možné doby a polovinu z toho tvoří tma v noci. Pokud budeme počítat solární panely uložené těsně u sebe, tak z akru těchto solárních panelů můžeme očekávat 250 kilowatt energie. Cena za položení solárních panelů na střechu je však vysoká. Pokud umístíme solární panely na zem lze očekávat z jednoho akru asi 150 kW elektrické energie.
 
Největší rozdíl mezi panely položenými na střeše a současnými solárními elektrárnami je snaha o to, aby se solární panely sledovaly slunce a natáčely se v jeho směru. Není to nejlevnější a ne každý si takové řešení může dovolit. Můžeme předpokládat, že solární panely na střechách budou všechny fixní a u komerčních solárních elektráren s umístěním na zemi bude větší podíl pohyblivých řešení.
 
Matematika je vcelku jednoduchá. Při sledování slunce získáte o 20 % víc energie. Solární panely jsou každý den otočeny přímo na slunce (normální irradiance) jen po omezenou dobu. Pokud bude cena za pohyblivý systém stát 10 % instalace, tak při o 20 % lepší výkonnosti není co řešit.
 
Objevují se námitky, že vyšší složitost systému a přidání motorů a řídících jednotek přinese i vyšší poruchovost. To je ale pověra. Když se podíváme na ropné těžní pumpy tak ty provedou jeden cyklus každých 7 až 8 sekund. To je 480 cyklů za hodinu a 11520 cyklů za den. Tyto technicky historické vykopávky vykonají během jednoho dne víc cyklů, než potřebuje sluneční panel za 30 let své životnosti (365,25 dní x 30 let = 10957 cyklů).
 
Z jednoho akru pouště lehce získáme 300 tisíc KWh elektrické energie (150 kW na akr x 2000 hodin přímého slunečního osvětlení). To je milion mílí dojezdu pro jeden elektromobil. Protože přímé osvětlení sluncem kolísá v různých místech od 2500 do 3000 hodin, vyprodukuje jeden akr pouště od 375 do 450 tisíc kWh ročně. Tomu odpovídá dojezd 1,25 až 1,5 miliónů mil ročně.
 
Když tato čísla porovnáme s etanolem, tak dojezdová vzdálenost získaná z etanolu představuje něco jako zaokrouhlovací chybu v případě solární energie. Volba mezi miliónem mil na akr ročně s cenou od 2 do 4 centů přímo ze slunce v porovnání s 10 tisíci mil ročně s cenou od 12 do 20 centů na akr kukuřice je jasně ve prospěch používání kukuřice k jídlu.
 
I kdyby čísla byla pro etanol příznivější, výroba biomasy na palivo není řešením. Oproti tomu fotovoltaické panely z křemíku jsou široce škálovatelné a relativně levné. 

 
Počet solárních elektráren připojených k elektrické síti ročně v USA:
 


Výkon solárních elektráren v USA
 

 
Výpočet pro solární panely umístěné na střechách ovšem není tak jednoduchý jako je vynásobení počtu kilowat počtem hodin slunečního záření ročně. Úřad pro obnovitelné zdroje v USA vypočítal, kolik kWh se dá získat z metru čtverečního fixně umístěných solárních panelů v závislosti na zeměpisné poloze. Je to zhruba hodnota, kolik hodin je panel schopen dodávat většinu energie. Pro USA vychází průměrná hodnota 4 hodiny.
 
Pro individuálního vlastníka slunečních panelů na domě to znamená u 3 kW panelů, že i když je to méně, než u komerčních solárních elektráren, stále jde o 4 tisíce kWh elektřiny (3kW x 4 hodiny x 365 dní). To je ekvivalent dojezdu elektromobilu do vzdálenosti 12 až 15 tisíc mil ročně. I kdyby byly náklady na výrobu jednoho kilowatu solární energie okolo 15 centů pořád jde o 10 centů levnější provoz než v případě benzínu. Cena 3 kW solárních panelů se zaplatí úsporami benzínu během 5 let.
 
Chevron, ExxonMobil a Shell to nemohou zastavit. Postupně začnou ztrácet miliardy mil naježděných na elektřinu. Ropné společnosti by se měly raději zamyslet, zda nezačnou financovat solární a větrné elektrárny. Odhadované množství jednoho milionu vyrobených elektromobilů do konce tohoto roku najezdí zhruba 10 miliard mil ročně. Během životnosti elekromobilu může tato vzdálenost činit 100 miliónů mil. Co bude dělat ExxoMobil, když kumulativní prodeje elektromobilů dosáhnou 100 miliónů kusů?

 
Celosvětové prodeje solární panelů (740 tisíc kusů)
 

 
Do roku 2030 budou mít miliony lidí přepravní palivo, které jim bude ležet na střeše. Během poledních hodin bude elektrická síť přetížena energií, kterou nejde skladovat. Miliony elektromobilů, které budou brázdit silnice, budou v provozu zhruba 4 hodiny denně. Něco bude v garážích, něco zaparkováno v ulicích. Nicméně baterie elektromobilů budou hlavní zásobníkem této nadbytečné energie. 
 
Když bude v provozu 100 miliónů elektromobilů, s 60 kWh bateriemi, tak celkově bude k dispozici 6 terawatt hodin kapacity. To je dostatečné množství, které by mohlo zásobovat USA energií po dobu 6 hodin. Kapacita elektráren USA je 1000 GW, neboli 1 terawatt elektrické energie. Případně by šlo zásobovat celý svět elektrickou energií jednu hodinu. Celosvětová kapacita elektrické energie činí 5 terawatt. Pokud by veškeré automobily prodané letos ve Spojených státech byly na elektřinu, tak by kapacita jejich baterií stačila na zásobování státu po dobu jedné hodiny (17 miliónů prodaných vozů x 60 kWh). Kolik gigatováren na lithiové baterie bude muset ještě Elon Musk postavit?
 
 
Redakce: www.akcieatrhy.cz
Zdroj: oilprice
 
 


Zprávy na podobné téma


14.07.201750 žhavých a tonoucích akcií z pohledu opčních obchodníků v červnu 2017
13.07.201710 nejlepších a nejhorších sektorů v USA v dubnu až červnu 2017
05.07.2017Co lze očekávat na akciových trzích (SPX, R2000, DJIA), z historického hlediska v červenci 2017?
25.06.2017Zajiťovatelé shortují euro, americké sektory rotují
14.06.2017Co lze očekávat na akciových trzích (SPX, R2000, DJIA), z historického hlediska v červnu 2017?
12.05.2017Co lze očekávat na akciových trzích (SPX, R2000, DJIA), z historického hlediska v květnu 2017?
02.05.2017Investoři se připravují na výsledky společnosti Snap
13.04.2017Růst ekonomiky USA zpomaluje, ale růst cen akcií bude pokračovat
05.04.201710 nejlepších a nejhorších sektorů v USA v lednu až březnu 2017
04.04.2017Co lze očekávat na akciových trzích (SPX, R2000, DJIA), z historického hlediska v dubnu 2017?
29.03.2017Finanční kasino a bohatství národů
21.03.2017Drahé kovy a 200 denní klouzavý průměr
15.03.2017Inflace + Populismus = Růst cen zlata
13.03.2017Zlato a stříbro z hlediska COT
10.03.2017Růst solárních zdrojů je exponenciální
06.03.2017Zlato a stříbro z hlediska COT
02.03.2017Co lze očekávat na akciových trzích (SPX, R2000, DJIA), z historického hlediska v březnu 2017?
16.02.2017Rostoucí trh, kterému nikdo nevěří
15.02.2017Prediktivní schopnost poměru zlato/stříbro
31.01.2017Co lze očekávat na akciových trzích (SPX, R2000, DJIA), z historického hlediska v únoru 2017?
   další >>
Stránka: 1 z 11

Vaše názory

Pro vložení vašeho příspěvku se musíte PŘIHLÁSIT, nebo se prvně musíte zdarma REGISTROVAT






Nejste přihlášen(a)
Přihlásit   Registrovat

Akcieatrhy Premium  Facebook Akciaetrhy.cz

FUTURES

NázevKurzZměna

DNEŠNÍ US MAKRODATA

NázevAktu.Oček.

KURZY MĚN

NázevKurzZměna
Austrálie16.370+0.33%
 Británie29.014-0.36%
 Bulharsko13.092+0.20%
 Čína3.279-0.12%
 Dánsko3.440+0.18%
 EMU EURO25.604+0.20%
 Chorvatsko3.395+0.30%
 Japonsko19.154+0.02%
 Kanada16.919+0.20%
 Maďarsko8.139+0.00%
 Norsko2.595-0.75%
 Polsko6.098+0.14%
 Rusko36.910+0.69%
 Švédsko2.559-0.35%
 Švýcarsko21.936+0.27%
 USA21.748+0.04%
Informace a data obsažená na serveru www.akcieatrhy.cz mají pouze informativní charakter a slouží výhradně pro osobní potřebu jednotlivých uživatelů. V žádném ohledu neslouží jako podnět pro nákup nebo prodej finančních instrumentů. Obchodování s finančními instrumenty je rizikové a může způsobit značné ztráty. Server www.akcieatrhy.cz nezodpovídá za chyby v poskytovaných informacích nebo za jejich zpoždění. Každá osoba užívá webové stránky na vlastní riziko. Provozovatel nezodpovídá za škodu vzniklou v souvislosti s užíváním těchto webových stránek a nezaručuje jejich bezchybné fungování. Kompletní pravidla a podmínky pro užívání webových stránek naleznete v podmínkách užívání. Jsou-li na stránkách zmiňovány konkrétní finanční produkty, komodity, akcie, forex či opce, vždy a pouze za účelem studia obchodování na finančních trzích. Vydavatel serveru není zodpovědný za konkrétní rozhodnutí jednotlivých uživatelů.
Více info: Zdroje. Podmínky užívání.